همه کارت از یکدگر بدتر است / تو را شهریاری نه اندر خور است!
سخن رستم به کیکاووس در زمان حملهٔ سهراب به ایران - شاهنامه
1. شاهزاده رضا پهلوی به چه حقی و با چه استدلالی سخنانی میگوید که تحریک کنندهٔ حملهٔ نظامی به ایران است؟ برای مثال اصطلاحات زدن سر مار و درآوردن چشم اختاپوس که بنیامین نتانیاهو و نفتالی بنت برای اشاره به حمله نظامی به ایران به کار بردهاند را شاهزاده چرا و به چه حقی درباره ایران تکرار می کند که به معنی تحریک به حمله نظامی به ایران است!؟ عجیب این که بعضی میگویند اگر کشورهایی بخواهند به ایران حملهٔ نظامی کنند میکنند و به حرف شاهزاده کاری ندارند! این عذر بدتر از گناه/جرم است، چون به ویژه در شرایط بحرانی که امکان حملهٔ نظامی بیشتر باشد اتفاقا شاهزاده باید مواضع سختتری علیه حملهٔ نظامی به ایران بگیرد و هر چه بیشتر و واضحتر مخالفت خود را اعلام کند تا حتی اگر شده اندکی از احتمال جنگ بکاهد، نه این که مانند چند هفتهٔ اخیر در اکتبر و نوامبر ٢٠٢٣ بنزین بیشتر روی آتش جنگ بریزد!
2. چرا شاهزاده موضع دوپهلو و دوگانه درباره حملهٔ نظامی به ایران دارد!؟
3. شاهزادهای که موضع دوپهلو نسبت به حملهٔ نظامی به ایران میگیرد چگونه قابل اعتماد و شایستهٔ رهبری انقلاب ملی، ولیعهدی یا پادشاهی است!؟
4. چرا لحن شاهزاده متناسب با آرایش نظامی کشورها و ارتشهای غربی نسبت به حمله به ایران تندتر میشود!؟
5. مورخ 8 نوامبر 2023، در مصاحبه با پیرز مورگان که میپرسد آیا خط قرمزی در حمله به تروریستها باید باشد؟ خط قرمزی که شاهزاده بیان میکند کجاست؟ چرا شاهزاده ضمن صحبت دربارهٔ ایران برای زدن سر مار و درآوردن چشم اختاپوس همزمان هیچ خط قرمزی را اعلام نمیکند، حتی کشتار غیرنظامیان ایران و نابودی زیرساخت های ملی کشور!؟ (قابل توجه است که برخلاف ادعای برخی، ذکر درخواست کمک به انقلاب مردم ایران به معنی خط قرمز نیست چون تحریک به حملهٔ نظامی به ایران و درخواست کمک به انقلاب مردم ایران با هم قابل جمع نیستند!)
6. در مصاحبهای با ایندیپندنت فارسی، شاهزاده میگوید: "من بارها به دنیای غرب گفتم اصلا نیازی نیست که شما بخواین در مورد ایران یک اقدام نظامی انجام بدین، چرا؟ چون اولا بهترین ارتش طبیعی که دنبالش باشین خود مردم ایران هستن که الان تو خیابونا هستن، کافی است که به اونا کمک کنین. اونا میتونن عامل این تغییر باشن. شما باید زمینهای فراهم کنید خودمون ایرانیها از یک طرف و با کمک دنیای آزاد، تا اصلا ریشهٔ اون تفکر رادیکال از بین بره." ولی چرا در اکثر مصاحبههای اخیرش در اکتبر و نوامبر ٢٠٢٣ شاهزاده به انگلیسی میگوید سر مار و چشم اختاپوس را بزنید، درباره مخالفتش با حملهٔ نظامی صحبت نمیکند، و نمیگوید در صورت ناگزیر بودن حملهٔ نظامی خط قرمزش کشتار غیرنظامیان ایران و نابودی زیرساختهای ملی کشور است؟ به جایش چرا معمولا بیشتر در مصاحبههای فارسیاش میگوید با حملهٔ نظامی مخالف است تا در مصاحبههای انگلیسیاش؟
7. چرا شاهزاده برای روشن کردن موضعاش نسبت به حملهٔ نظامی به ایران بیانیه نمیدهد؟ هر وقت هم خواست نظرش را عوض کند بیانیهٔ دیگری بدهد و بگوید نظرش تغییر کرده است.
8. اگرچه حمایت از حملهٔ نظامی به ایران اساسا غیرقابل قبول است، ولی مواردی را در ادبیات حماسی یا تاریخ کتبی ایران داشتهایم که شاهزادهای همچون گشتاسپ یا شاهی همچون خسروپرویز برای گرفتن تاج و تخت یا بازپس گیری آن در برابر سپاه ایران قرار گرفتهاند. به هر روی، طبق سنت پادشاهی ایرانی، اصل بر این است که در زمان حملهٔ نظامی به ایران شاه یا ولیعهد یا باید در سپاه ایران بجنگد یا همراه با سپاهی در حالی که خودش نوک خط مقدم است در برابر سپاه ایران صفآرایی کند؛ در آن صورت برای جلوگیری از خونریزی نخست سپاه ایران را به همکاری با خود فرابخواند، و اگر توافق نشد آنگاه دو سپاه در برابر هم خواهند جنگید و در چنین شرایطی پیروز میدان حاکم ایران میشد. سوال اینجاست که موقعیت و موضع شاهزاده که اکنون نه در خدمت ارتش ایران است نه فرمانده ارتشی در برابر ایران، طبق چه سنت پادشاهی ایرانی یا طبق چه استدلال و استنادی به خود اجازه میدهد به شکلی دوپهلو و دوگانه هم حملهٔ نظامی به ایران را تشویق و تحریک کند و هم بگوید با حملهٔ نظامی مخالف است!؟
9. چرا با این که شاهزاده فرزند ارشد آریامهر و شاهزاده/ولیعهد ایران است، و اگر به راستی قصد بازگشت به ایران را دارد، فرزندانش زبان فارسی و آیین زندگی ایرانی را به خوبی نمیدانند و پاس نمیدارند و با جامعهٔ ایرانی آمیخته نیستند؟ مگر نه این است که در صورت پادشاه شدن شاهزاده فرزند ارشدشان باید بر تخت بنشیند!؟
10. علیرغم حملات نظامی استعمارگران به ایران و کشورهای منطقه و چپاول منابع آنها در چند قرن اخیر، از جمله حملهٔ نظامی آمریکا و شرکا به عراق، افغانستان، لیبی و سوریه و غارت منابع انرژی و نابودی زیرساخت هایشان، کشتارهای مرزی و ترورهای برونمرزی اسرائیل، و حمایت عربستان، ترکیه و شرکا از افراطگرایی اسلامی و توسعهطلبی ایرانستیزانهٔ همهٔ اینها، شاهزاده طبق چه سند و مدرکی ایران را بیش از کشورهای دیگر مسئول اصلی بیثباتی، ناامنی و جنگ در منطقه و جهان میداند و آن را به سر مار یا چشمان اختاپوس تشبیه میکند که با زدن و بیرون آوردن آن همهٔ مشکلات منطقه و جهان بلافاصله حل میشوند!؟
پاسخ پرسشهای بالا را خود شاهزاده، وکیل ایشان، یا طرفدارانشان لطفا برای ایمیل بنده بفرستند، یا همین جا در کامنت بنویسند، با سپاس فراوان.
جاوید شاهنشاهی ایرانشهر
شاهنامهپژوه و کنشگر پادشاهیخواه، آرش فرهادی
ArashFarhadi9@gmail.com
.jpg)


